YOUTUBE ICON
دفتر مرکزی:      تهران، شمیرانات، فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان مهدی زاده، کوچه بادینده، پلاک سه
کارخانه:            تهران، آزادگان جنوب، ابتدای احمد آباد مستوفی، جنب پمپ بنزین، پلاک سی و هفت
تلفن  ثابت مرکزی:      02126919274                فنی:  09128488300

ماشین آلات و تجهیزات صنعتی فرد

فرد صنعت

انواع و اجزای سه نظام های تراشکاری

چاک  سه نظام تراش CNC یا دستگاه تراش با سرعت بالا می چرخد قطعه کار را نگه میدارد.

در مجموعه سه نظام های تراشکاری، آن سه قطعه ای که قطعه کار را نگه میدارند به اصطلاح، فک، پارچه، لقمه، شونه و یا چاک chuck نامیده میشوند.

در واقع 2 مدل شونه یا چاک داریم.

فک رو معروف وظیفه نگهدای قطعه کار از روبرو بر بر عهده دارد.

و همانطور که از نام فک وارو پیداست برای نگهداشت قطعه از پشت مورد استفاده قرار میگیرد.

لازم است بدانیم هر یک دست فک یا شانه یا چاک از سه بخش مجزا تشکیل میشوند که هر سه بخش را اصطلاحا یک دست فک رو مینامیم.

 

در تصویر زیر سه فک رو سه نظام  را مشاهده میفرمایید.


یک فک سه نظام تراش بر روی پایه تراش نصب می شود و می توان آن را به صورت دستی یا تحت قدرت هیدرولیکی یا پنوماتیکی فعال کرد. به طور معمول، از آن برای نگه داشتن یک قطعه کار در حال چرخش، مانند یک میله استفاده می شود، و برخی نیز می توانند اجسامی با شکل نامنظم را که فاقد تقارن شعاعی هستند، نگه دارند.

 

چند نوع سه نظلم در دستگاه CNC وجود دارد؟
سه نظام های هیدرولیکی 1، 2، 3 و 4 فک به صورت استاندارد ارائه می شوند و می توانند دارای فک های برقی 6 تایی یا به اصلاح شش فک و در انواع تنظیمات را دارا باشند. (ساخته شده به سفارش) توسط کمپانی های مطرح ارائه میشوند.

 

سه نظام یونیورسال سه فک

فعالیت مجموعه سه نظام تراش  به سرعت و با دقت چند صدم میلی متر یا هزارم اینچ انجام میشود، زیرا سه فک با تنظیم توسط آچار چاک به طور همزمان حرکت می کنند. این حرکت همزمان به دلیل یک صفحه اسکرول است که تمام فک های اینجا در آن قرار می گیرند.

 

فایده سه نظام تراشکاری چیست؟

سه نظام تراش نوعی گیره تخصصی است که برای نگه داشتن یک جسم با تقارن شعاعی، به ویژه یک استوانه استفاده می شود. در یک مته، یک آسیاب و یک جعبه دنده، یک سه نظام ابزار دوار را نگه می دارد. در ماشین تراش، قطعه کار چرخان را نگه می دارد.

 


سه نظام های اسکرول دارای آرواره هایی هستند که به صورت شعاعی به داخل و خارج حرکت می کنند. سه نظام های یونیورسال دارای آرواره هایی هستند که با هم به سمت مرکز حرکت می کنند یا از آن دور می شوند (یعنی خود محور، متحدالمرکز). سه نظام های خلاء یک خلاء را در پشت قطعه کار نگه میدارند  تا عمل چفت شدن یا نگه داشتن آن انجام شود.

 

معایب سه نظام 3 فک:

    نمی تواند قطعات مربعی شکل را نگه دارد.
    خروج/خارج از مرکز را نمی توان به راحتی برطرف کرد.
    نمی تواند کارهایی با شکل نامنظم را نگه دارد.
    نمی تواند از مرکز خارج شود.

 

مزیت سه نظام 3 فکی چیست؟
چاک های 3 فک نیز برای ماشینکاری قطعات کار طولانی تر مناسب تر هستند زیرا چاک کولت طولانی تر، حرکت محور Z را محدود می کند. عملکرد اسپیندل: به دلیل وزن سبک تر، چاک های کولت جرم کمتری دارند، بنابراین سرعت دوک تراش بیشتر می شود و فشار کمتری به موتور اسپیندل وارد می کند.

 

 

چاک 3 فکی بهتر است یا چاک 4 فکی؟
نتیجه تصویر
تفاوت بین چاک های 3 فک و چاک های 4 فک در تعداد فک ها، شکل قطعات کاری که می توانند نگه دارند و دقت آنها نهفته است. در حالی که چاک های 4 فک دقت بالاتر و انعطاف پذیری بیشتر برای نگه داشتن اشکال مختلف مانند سیلندر و هشت ضلعی ارائه می دهند، چاک های 3 فک متمرکز بر خود هستند و نصب آنها آسان تر است.

 

 

چند نوع چاک وجود دارد؟
نتیجه تصویر
انواع چاک های مورد استفاده در دستگاه تراش به شرح زیر است: چاک مستقل چهار فک. چاک جهانی سه فک. چاک نوع ترکیبی

 

دو نوع چاک روی ماشین تراش چیست؟
نتیجه تصویر
چاک های تراش برای بستن دقیق قطعه کار بر روی تراش برای عملیات تراشکاری استفاده می شوند یا می توان از آنها بر روی یک فیکسچر شاخص برای عملیات فرز استفاده کرد. چاک های تراش دستی به صورت دستی فک ها را با پیچ یا پینیون باز یا بسته می کنند. چاک های تراش برقی برای بستن فک ها از هیدرولیک، پنوماتیک یا برق استفاده می کنند.

 

تفاوت بین کولت و چاک چیست؟
محدوده قطر قابل توجه ترین تفاوت بین کولت ها و چاک ها است. به طور کلی کولت ها در قطعات کاری کوچکتر از چاک های سه فک معمولی استفاده می شوند. محدوده کلی برای کلت ها 1/16 اینچ تا 2.5 اینچ است در حالی که چاک ها را می توان در قطعات کاری که بزرگتر هستند استفاده کرد.

 

 

ظرفیت چاک چیست؟
نتیجه تصویر
ظرفیت یا اندازه چاک به چه معناست؟ ظرفیت یا اندازه یک چاک به حداکثر اندازه مته ای که می تواند نگه دارد اشاره دارد. بنابراین مهاربندی که دارای یک چاک با ظرفیت 13 میلی‌متر (1/2 اینچ) است، می‌تواند مته‌ای را با حداکثر اندازه ساق 13 میلی‌متر (1/2 اینچ) محکم کند.

 

 

چاک از چه قطعاتی تشکیل شده است؟
برش چاک گاو از بالای شانه و پایین گردن حیوان می آید. استیک و کباب از این منطقه می آید. از آنجایی که شکل استخوان شانه شبیه هفت است، استیک های چاک به استیک های ۷ استخوانی معروف هستند. کباب های چاک تا حدودی چرب تر از برش های سایر قسمت های بدن هستند.

 

 

منظور از چاک آن چیست؟
چیزی را بی احتیاطی پرتاب کردن: آن را در آنجا/به گوشه ای بچکان.

 

دستگاه تراش چند چاک دارد؟
چاک چهار فک:

چاک چهار فک را چاک مستقل نیز می نامند زیرا هر فک را می توان به طور مستقل تنظیم کرد. چهار چاک فکی برای طیف وسیعی از اشکال منظم و نامنظم استفاده می شود.

 

 

چاک های فرز چیست؟
چک چگونه به ماشین تراش متصل می شود؟
نتیجه تصویر
یک چاک تراش بر روی یک دوک نصب شده است که درون یک پایه می چرخد. چاک های مته با پیچاندن پشت آن به یک دوک نخی به مته برقی متصل می شوند. چاک‌ها روی قطعه کار با فک‌ها، یا درج‌های فولادی که به صورت دایره‌ای روی صفحه چاک چیده شده‌اند، می‌بندند.

 

چرا از چاک 4 فک استفاده می کنید؟
هدف اصلی یک چاک خود مرکزی با 4 فک، نگه داشتن استوک مربع است. همچنین می تواند برای نگه داشتن لوله های گرد دیوار نازک که به راحتی فرو می ریزند مفید باشد. استاک گردی که در این چاک نگه داشته می شود باید کاملا گرد باشد و اصلا بیضوی نباشد وگرنه یکی از فک ها نمی گیرد.

 

 

 

چاک 6 فک برای چیست؟
نتیجه تصویر
به یاد داشته باشید، یک چاک 6 فک یک چاک مخصوص است که عمدتاً برای نگهداری قطعات کار قبلی ماشینکاری شده یا آسیاب شده است. استفاده از آن برای قطعات گرد یا قطعات خشن معمولاً به خوبی کار نمی کند، به همین دلیل است که 3 چاک فکی برای اکثر کاربردهای تراش کار اصلی هستند.

 

 

چه زمانی از چاک چهار فک استفاده می کنید؟
نتیجه تصویر
شما می توانید از یک تراش چاک 4 فکی برای نگهداری ایمن قطعات کار مربع، شش ضلعی، زخمی و نامنظم استفاده کنید، با حرکت مستقل فک ها که امکان تنظیم دقیق را فراهم می کند. نتیجه این است که راه‌اندازی و پیکربندی آنها زمان‌برتر است

 

یک چاک 3 فک چه شکل هایی را می تواند نگه دارد؟
چاک سه فک احتمالاً رایج ترین روش برای نگه داشتن قطعه کار بر روی ماشین تراش است. استفاده از آن بسیار سریع و آسان است. اما فقط می تواند قطعات کار گرد، مثلثی و شش ضلعی را در خود جای دهد.

 

 

ابزار چاک چیست؟
کلید چاک یا آچار چاک ابزاری است که به منظور سفت کردن یا شل کردن فک های چاک ساخته می شود. چاک نوعی گیره است که برای نگه داشتن جسم سیلندر در جای خود استفاده می شود. روی ماشین تراش، قطعه چرخان را نگه می دارد. از طرف دیگر، ابزار دوار را روی یک مته یا آسیاب نگه می دارد

 

 

ابزار چاک چیست؟
کلید چاک یا آچار چاک ابزاری است که به منظور سفت کردن یا شل کردن فک های چاک ساخته می شود. چاک نوعی گیره است که برای نگه داشتن جسم سیلندر در جای خود استفاده می شود. روی ماشین تراش، قطعه چرخان را نگه می دارد. Altern چگونه می توانم اندازه چاک خود را بدانم؟
به اعداد حک شده روی چاک مته دقت کنید. اندازه چاک چیزی شبیه به 1/4، 1/2، 1/2 و غیره است. از یک خط کش استفاده کنید و قطر سوراخ کنار چاک را بر حسب اینچ اندازه بگیرید. ساق پایلوت نام این اندازه گیری است، ابزار چرخان را روی مته یا آسیاب نگه می دارد.

 

 

کدام چاک جهانی است؟
یک چاک، مانند یک پایه تراش، دارای سه فک پلکانی که به طور همزمان برای مرکز دقیق قطعه کار در هر یک از طیف وسیعی از اندازه ها حرکت می کنند.

 

 

رایج ترین سایز چاک مورد استفاده چیست؟
نتیجه تصویر
اندازه چاک مورد نیاز اغلب با عملکردی که برای آن استفاده می شود تعیین می شود. اندازه های 1/4 اینچی، 3/8 اینچی و 1/2 اینچی رایج ترین اندازه ها هستند.

 

 

3 نوع تراش چیست؟
تراش ها را می توان به طور تقریبی به سه نوع تراش موتوری، تراش برجکی و تراش مخصوص تقسیم کرد.

 

چاک 1/2 به چه معناست؟
مته ها در اندازه های مختلف موجود هستند و مته های ½ اینچی یکی از محبوب ترین مته هایی هستند که می توانید خریداری کنید. اندازه گیری ½ اینچ به اندازه ای که چاک خواهد بود اشاره دارد. چاک چیزی است که بیت را در جای خود نگه می دارد.

 

 

کولت در CNC چیست؟
نتیجه تصویر
کولت چیست؟ کولت ها نوعی چاک هستند و جزء ضروری Workholding هستند. کولت همراه با یک دوک کار می کند و یکی از اجزای اصلی در تراشکاری CNC و تراش CNC است. چاک های کولت در هنگام ماشینکاری نیروی گیره ثابتی را ایجاد می کنند.

 

ER در کلت ها به چه معناست؟
نتیجه تصویر
استانداردهای ER Collets

این کلت‌ها معمولاً در یک سری استاندارد مانند: ER-8، ER-11، ER-16، ER-20، ER-25، ER-32، ER-40 و ER-50 یافت می‌شوند. اعداد نشان دهنده قطر دهانه ظرف مخروطی بر حسب میلی متر است.

مزایای استفاده از چاک کولت چیست؟
نتیجه تصویر
عملکرد با سرعت بالا: در مقایسه با چاک های سه فک، چاک های کولت به مراتب بهتر در برابر اثرات منفی نیروی گریز از مرکز مقاومت می کنند. این به چاک‌های کولت اجازه می‌دهد تا با سرعت‌های بالاتر با نیروی چسبندگی ثابت کار کنند. کاهش زمان نصب: کولت را می توان خیلی سریعتر از فک چاک و بدون خسته کننده تعویض کرد.

 

 

چاک برق چگونه کار می کند؟
پاور چاک چگونه کار می کند؟ چاک های برق دارای فک های چاک هستند که توسط فشار پنوماتیک یا هیدرولیک هدایت می شوند و به طور خودکار ایمن سازی قطعات ماشینکاری شده را انجام می دهند. کاربر فک های مناسب برای قطعه کار را تغییر داده و نصب می کند و چاک را می بندد، سپس قطعه را می توان به طور پایدار در جای خود محکم کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش